Tutkimusyhteistyö ja kanssatutkimus
Millaisia kokemuksia pakolaistaustaisilla nuorilla on suomalaiseen yhteiskuntaan kuulumisesta, työelämästä ja koulutuksesta? Pakolaisnuorten tuki ry on tehnyt laaja-alaista tutkimusyhteistyötä. Tutkijoiden ja nuorten kanssatutkimus tuottaa tietoa nuorten hyvinvoinnista ja tukee samalla nuorten toimijuutta.
Suvi Autiosaari & Abdi Cisman
Kölvi-toiminta nuorten arjen kansalaisuuden rakentajana
Vapaaehtois- ja kansalaistoiminnan ammattilaiset taustoittavat yhteistyötä ALL-YOUTH:n kanssa. Autiosaari ja Cisman pohtivat, miten tutkimusyhteistyö voi edistää pakolaistaustaisten nuorten yhteiskunnallista osallisuutta.
Päivi Honkatukia, Tiina Rättilä & Jarmo Rinne
Sisulla töihin? Kanssatutkimusta pakolaisnuorten työhön liittyvistä kokemuksista
Tutkijat reflektoivat yhteistyötä Kölvi-toiminnan nuorten kanssa. Kanssatutkimuksen tulokset nostavat esiin nuorten kokemukset työelämästä: 1) työ yhteiskunnallisen jäsenyyden takaajana, 2) kielitaidon syrjäyttävät käytännöt sekä 3) opinto- ja uraohjauksen ongelmat.
Tiina Rättilä, Olli Sillanpää, Päivi Honkatukia,
Kaisla Koskelainen & Jarmo Rinne
Puntarissa pakolaistaustaisten nuorten hyvinvointi – tutkimusyhteistyötä taideperustaisilla menetelmillä
Millaista merkitystä teatteritaiteen keinoin tapahtuvalla osallistumisella voi olla syrjäytymisvaarassa olevien nuorten miesten hyvinvoinnille ja toimintakyvylle? Tutkijat, Valomo-valmennuksen ohjaajat ja Tarinateatteri Voxin ammattilaiset avaavat artikkelissa taideperustaisten menetelmien käyttöä.
Minna Hokkanen
Tarinateatteri pakolaisnuorten hyvinvointia tukemassa – ajatuksia ja kokemuksia Valomosta
Hokkanen kuvailee tutkimuksellista ja taiteellista yhteistyötä Valomo-valmennuksen kanssa. Teatteritaiteen ammattilaisten näkökulmasta kirjoitettu artikkeli avaa tarinateatterin käytäntöjä ja kysyy, millaisia havaintoja näyttelijät tekivät esiintymisestään ja suhteestaan yleisöön.
Roosa Salminen
Valokuva taideterapeuttisena välineenä
Salmisen artikkeli avaa valokuvaterapeuttista työskentelyä Valomo-valmennuksen nuorten kanssa ohjaajan näkökulmasta. Artikkeli nostaa esiin työskentelyn nuorissa herättämiä reaktioita ja pohtii, millaisiin tuloksiin terapeuttisella työotteella valokuvaprojektissa päästiin.